Stappenplan bouw een community

Een stappenplan

Je eerste stappen als community builder

1. Zet een heldere doelstelling neer
Management en directie, creeer samen met de mensen de nieuwe missie en visie.

2. Maak het visueel
Vertaal de missie en visie in een storyboard, presentatie, nieuw logo, aparte website, you name it. In dit stadium doe je er alles aan om de de koers te visualiseren.

3. Vertel jouw verhaal
Doelstelling en missie doorvoeren in je huidige communicatie middelen; website, twitter, FB, instagram ect.

4 .Positionering werkelijkheid begint van binnenuit
Je medewerkers motiveren en kijken je hoe je samen invulling kunt geven aan het onderwerp.

 5. In kaart brengen van het ecosysteem
Wie zit er allemaal in jouw cirkel, denk aan leveranciers, vakverenigingen, de mensen die bij je werken, de buren die jouw merk kunnen vertegenwoordigen?

6. Activatie van het ecosysteem 
In gesprek gaan met (nieuwe) partijen die een rol kunnen spelen bij het inwerking zetten van de boodschap. Bijvoorbeeld door het (mode) ROC de ruimte te geven om zijn studenten in te zetten op een evenement. Een vakvereniging die je een platform aanbieden om zich te profileren.

7. Evenementen en activiteiten
Ontwikkelen en organiseren van nieuwe evenenten die passen bij de branche.Bekijken van de huidige event kalender en deze een nieuwe (extra) invulling geven.

8. Media intern
Motiveren van het ecosysteem als het gaat om het inwerking zetten van de TamTam.Begeleiden bij het inzetten van FB en social media kanalen.

9. Media extern
Betrekken van bloggers, infuencers bij het thema.

10. Opzetten van de campagne
Als het gaat om het binnenhalen van een nieuwe doelgroep.
Bij het activeren en bouwen van het ecosysteem komt meer bij kijken dan de onderstaande 10 stappen. Het geeft echter een indruk van de activiteiten waar je rekening mee moet houden.

Auteurs en media over communitybuilding

De theorie van Putnam over sociaal kapitaal – A.F.A. Korsten en P. de Goede
Community building: Hoe dan?! –Pauline Romanesco
 Business Design en Business Model ThinkingCommunities of Practice – Etienne Wenger
The art of community – Jono Bacon
Online communities.
Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community – Robert D.Putnam
Net Gain – Hagel
Virtual Communities
Community Building on the Web – Amy Jo KimStappenplan voor het opzetten van een online community.
Permission Marketing: Turning Strangers Into Friends, and Friends into Customers – Seth Godin, Vice president van Yahoo over virtuele Gemeenschappen.
Buzzing Communities – Richard Millington
Community the structure of belonging – Peter Block

Artikelen op het web over Community building

Tien stappen voor een succesville community – José Andringa en Lidwien Reyn

Breng je online community tot bloei met een concreet doel- Peter Staal

Het dilemma van je eigen community: social media of een eigen platform? – Kirsten Wagenaar
Community building: van online dialoog naar offline actie – Nina Kordaat

10 zaken waar je op moet letten als je een online communityplatform koopt– Peter Staal

Lean Urbanism
Lean Urbanism is een beweging van bouwers, planners, architecten, ontwikkelaars, engineers, activisten nonprofit organisaties, steden en entrepreneurs. Iedereen werkt mee aan het doel om meer betaalbare woningen te ontwikkelen en te bouwen.